Pneumatikový rádce aneb vše o pneumatikách
- Základní informace o pneu
- Popis technických parametrů pneu
- Popis a označení parametrů pneu
- Indexy rychlosti u pneu - SI
- Indexy nosnosti pneu - LI
- Zkratky u pneumatik
- RUNFLAT pneu
- Jak vybrat pneumatiku
- Jak správně montovat pneumatiky
- Kdy přezout pneu
- Huštění pneu
- Tvary dezénu pneu
- Hloubka dezénu pneu
- Systém nouzového dojetí
- Závady pneu
- Značení disků
Základní informace o pneu
Pneumatika nás po usednutí do automobilu spojuje se zemským povrchem ploškou o velikosti otevřené lidské dlaně. Mnohdy se tato ploška pohybuje po zemi velkou rychlostí a na jejím správném fungování závisí život náš, našich blízkých i ostatních lidí na silnici. Pneumatika je jedna z nejdůležitějších částí automobilu a je tak dobré ji nepodceňovat a vědět o ní co nejvíce informací.
- Vrchní běhoun
- Bočnice
- Obvodově vinutý poliamidový nárazník
- Ocelový nárazník
- Ramenní výplň
- Vnitřní guma
- Kostra pneumatiky z karbových vložek
- Patka pneumatiky
- Výplň patky
- Drát lana
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Popis technických parametrů pneu
- Značka výrobce
- Číslo směsi
- Homologace ECE a schvalovací číslo
- Datum výroby
- Země výroby
- Radiální konstrukce
- Označení dezénu
- Bezdušové provedení, pokud je takové
- Rozměr pneu včetně indexu nosnosti a rychlostní kategorie
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Popis a označení parametrů pneu
Parametry pneumatik získáte z technického průkazu vašeho vozidla nebo odečtem z vašich stávajícíchch pneumatikách.
Parametr: |
Popis: |
205 | šířka pneumatiky v milimetrech |
55 | profilové číslo - poměr výška/šířka pneumatiky v % |
R | konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted) |
16 | průměr ráfku v palcích |
91 W | indexy zátěže a rychlosti (LI/SI) |
Dunlop | výrobce |
SP Sport 2000E | model / dezén |
TL, TUBELESS | bezdušová pneu |
TT | dušová pneu |
RF | reinforced - zesílená kostra |
M+S | mud+snow (bláto a sníh) - pneu určená pro zimní provoz |
FR | ochrana alu ráfku před poškozením při najetí k obrubníku |
DOT | první dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneu |
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Indexy rychlosti u pneu - SI
Index: |
km/h: |
G | 90 km/h |
J | 100 km/h |
K | 110 km/h |
L | 120 km/h |
M | 130 km/h |
N | 140 km/h |
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
Z | nad 240 km/h |
Označování indexů rychlosti nad 240 km/h, varianty značení - jejich význam a rozdíly
255/ 40 ZR 18
Standardní ZR pneu (bez dalšího popisu použití), která je preferována některými tuningovými firmami, může být dokonce používána pro rychlosti přesahující 300 km/h při 100% využití její nosnosti. Poznámka: Pokud rychlosti přesahují rychlost 240 km/h je u těchto pneu potřebná konzultace a schválení od výrobce pneu.
235/45 R 17 94 W
Zatížení a maximální rychlost pneu "W" je určena jejich popisem. Nosnost při rychlostech do 240 km/h je 100% a při rychlosti 270 km/h je nosnost pouze 85%.
245/40 R 18 97 Y
Zatížení a maximální rychlost je definována jejich popisem. Nosnost při rychlostech do 270 km/h je 100% a při rychlosti 300 km/h je pouze 85%.
275/40 ZR 18 99 Y
Pneu označená "ZR … Y" splňuje požadavky rychlosti a nosnosti pro Y – pneu (dle popisu výše). Označení nemá žádný vliv na kapacitu nosnosti/rychlosti.
255/40 ZR 18 XL (99Y)
V poslední době je zaváděné značení "ZR … Y" preferováno některými výrobci vozidel, dokonce tyto pneu nesplňují jen "Y podmínky" ale jsou vyráběny pro rychlosti přes 300 km/h. Při těchto rychlostech je však nutné zatěžovat pneu do 85% jejich nosnosti. Poznámka: U těchto pneu je potřebné schválení od výrobce pneu, pokud rychlosti přesahují rychlost 300 km/h.
Označení XL znamená "extra load" a to znamená, že pneu mají vyšší nosnost než standardní pneu.
Maximální nosnost při rychlostech přesahující 210 km/h, závisí na maximální rychlosti pneu
Nejčastější dotazy
Smí být pneu stejného rozměru ale rozdílných indexů rychlostí(W, Y nebo ZR) namontovány na jednom autě?
Není žádné legislativní omezení proti montování pneu s rozličnými indexy rychlosti (W,Y nebo ZR). Musí však být splněna podmínka, že se bude jednat o pneu které mají vyšší index rychlosti než je povolená maximální rychlost vozidla. Přesto se doporučuje prostudovat místní zákony, které se mohou lišit podle jednotlivých zemí a zařídit se podle nich.
Doporučujeme: Montujte pneu se stejným symbolem na jednu osu. Pneumatiky s vyšším stupněm rychlosti by měly být montovány na zadní ose.
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Indexy nosnosti pneu - LI
Index nosnosti určuje maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené rychlostním indexem. Index nosnosti pneumatik se značí zkratkou LI (Load Index).
Index nosnosti - LI je uveden na plášti pneumatiky a v technickém průkazu vozidla. Index nosnosti na vaší pneumatice musí být stejný, jako je maximální nosnost podle indexu ve vašem technického průkazu vozidla nebo vyšší.
LI |
kg |
|
LI |
kg |
|
LI |
kg |
|
LI |
kg |
|
LI |
kg |
50 | 190 | 65 | 290 | 80 | 450 | 95 | 690 | 110 | 1060 | ||||
51 | 195 | 66 | 300 | 81 | 462 | 96 | 710 | 111 | 1090 | ||||
52 | 200 | 67 | 307 | 82 | 475 | 97 | 730 | 112 | 1120 | ||||
53 | 206 | 68 | 315 | 83 | 487 | 98 | 750 | 113 | 1150 | ||||
54 | 212 | 69 | 325 | 84 | 500 | 99 | 775 | 114 | 1180 | ||||
55 | 218 | 70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 | 115 | 1215 | ||||
56 | 224 | 71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 | 116 | 1250 | ||||
57 | 230 | 72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 | 117 | 1285 | ||||
58 | 236 | 73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 | 118 | 1320 | ||||
59 | 243 | 74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 | 119 | 1360 | ||||
60 | 250 | 75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 925 | 120 | 1400 | ||||
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 | 121 | 1450 | ||||
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 | 122 | 1500 | ||||
63 | 272 | 78 | 425 | 93 | 650 | 108 | 1000 | 123 | 1550 | ||||
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 109 | 1030 | 124 | 1600 |
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Zkratky u pneumatik
Nevyznáte se ve zkratkách na pneumatikách? Připravili jsme pro vás přehled jednotlivých zkratek.
Přehled zkratek, používaných při značení pneumatik:
- RW,OWT - bílý nápis na bočnic
- RB, RBT - černý nápis na bočnici
- RY - žlutý nápis na bočnici
- TL - bezdušové provedení (tubeless)
- TT - provedení s duší (tubetype)
- DSST, SSR, ZP, RFT, EMT - samonosná technologie (dojezdové pneu-náhrada rezervy), dojezd po defektu pneu
- XNW - bílý pruh na bočnici
- C - comercial, lehká nákladní vozidla
- INSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo dovnitř
- OUTSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo vně
- ULW - pneu s ultralehkou konstrukcí
- SI - Speed index - index rychlosti
- LI - Load index - index nosnosti
- DOT - týden a rok výroby pneumatik
- MO - homologace na Mercedes Benz
- NO - homologace na Porsche
- * - homologace na BMW
- F - homologace na Fiat
- FR, MFS - zesílená ochrana ráfku
- RF, XL - zesílená bočnice (zesílený index nosnosti)
- OWL - bílé nápisy na bocích pneumatiky
- RBL - vystouplá písmena na bocích pneumatiky
- A/T - all terrain
- AW - all weather (celoroční)
- MS - označení zimních pneumatik (Mud and Snow – bláto a sníh)
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
RUNFLAT pneu
Runflat pneumatiky jsou samonosné pneumatiky s možností nouzové jízdy po defektu. Tyto pneumatiky jsou bezpečnější než standardní provedení.
Umožňují při úplné ztrátě tlaku vzduchu pokračovat v jízdě rychlostí maximálně 80 km/h bez bezprostřední výměny kola. Ve srovnání se všemi ostatními systémy pneumatik nabízejí pneumatiky Runflat za normálních podmínek používání zvýšenou jízdní dynamiku s lepší adhezí a při defektu pneumatiky kratší brzdnou dráhu, a také vyšší komfort než ostatní pneumatiky pro nouzový dojezd.
Doplňková elastická vložka z teplotně velmi stabilní pryžové směsi v bočnicích pneumatik brání tomu, aby se prázdná pneumatika zahřála až ke vznícení. Proto umožňují samonosné pneumatiky bezproblémovou jízdu, i když v nich není žádný tlak, na vzdálenost cca 150 km i při plném zatížení vozu. Při nižším zatížení nebo v případě, že není pneumatika zcela bez tlaku, je možné ujet vzdálenost několikanásobně větší.
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Jak vybrat vhodnou pneumatiku.
Značení pneumatik
Například: Škoda FABIA classic: 165/70 R 14 85 T
- 165 - šířka pneumatiky v mm
- 70 - výška pneumatiky (70% z výšky)
- R - radiální/diagonální kostra pláště
- 14 - průměr pneumatiky v palcích
- 85 - index nosnosti (LI - maximální zátěž na pneumatiku, 85 znamená 515 kg)
- T - kategorie rychlosti (SS - maximální přípustná rychlost, T znamená 190 km/h)
Parametry pneumatik získáte z technického průkazu vašeho vozidla nebo odečtem z vašich stávajících pneu.
Opotřebení a výměna pneumatik
Hloubka dezénu pláště se v průběhu užívání zmenšuje, pneumatika tím pádem odvádí menší množství vody (vzniká riziko aquaplaningu). Pneu se vzorkem pod 1,6 mm je podle zákona zakázáno používat. Pneumatika při této hloubce dezénu dokáže odvést pouze 15 % vody v porovnání s novou. Přitom odborníky je chápána jako kritická hloubka dezénu menší než 3 mm. Proto pro vyšší bezpečnost doporučujeme výměnu pneu pod touto hranicí.
Výběr pneumatik a disků
Výrobce vozidla stanovuje ve spolupráci s výrobcem pneumatik vhodný typ pneumatik pro vaše vozidlo. Je dovoleno používat pneumatiky s vyšší kategorií rychlosti (např. místo T použít U). Je povolený i vyšší index nosnosti (např. místo 85 použít 86).
Optimální jízdní vlastnosti vozidla lze docílit jen s pneumatikami stejného druhu. To znamená, že na vozidle smí být (vyjma nouzového dojetí) současně použity jen pneumatiky stejného rozměru a konstrukce. Na téže nápravě tak smějí být použity tzv. shodné pneumatiky (tzn. pneumatiky stejné konstrukce, rozměrů, značky a druhu dezénu.
Konstrukcí pneumatik je míněna konstrukce diagonální, radial-textil (kostra i nárazník jsou z textilních kordů) a radial-steel (kostra je z textilního kordu, nárazník z ocelového kordu). Kombinace plášťů těchto konstrukcí na vozidle není povolena (viz. Vyhláška Ministerstva dopravy č.102/95 Sb., §37).
U zimních pneumatik doporučujeme z bezpečnostních důvodů použití vždy stejné na celém vozidle. Kombinace zimních a letních pneumatik je možná jen v případě, že zbytková hloubka zimního dezénu je menší než 4 mm (zimní pneumatika při této hloubce dezénu ztrácí své speciální zimní vlastnosti).
Změna plášťů si vyžaduje velmi často i změnu disků. I zde je nutno disková kola volit podle doporučení výrobce. Změnu rozměru je nutno zaznamenat v tech. průkazu.
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Jak správně montovat pneumatiky
Pneumatiky doporučujeme montovat čisté - umyté, nepoškozené a pouze na doporučované ráfky. Před vlastní montáží je nutné zkontrolovat plášť, ráfek a ventil, aby neměly vady, které by mohly ohrozit funkčnost kompletního kola. Před montáží pláště na ráfek, je nutné použít vhodné mazadlo, aby nedošlo k poškození patky pláště pneumatiky. Protože na výkonnějších vozidlech se používají pneumatiky se směrovými dezény, resp. asymetrickým uspořádáním bloků, je potřeba dát pozor při montáži na nápravy vozidla. Pro správnou orientaci směru otáčení slouží, u směrové pneumatiky, šipka znázorněná na boku pneumatiky s nápisem "rotation". U asymetrické pneumatiky je označení vnější i vnitřní strany znázorněno nápisem na bočnici: Inside, Outside.
Kdy přezout pneumatiky.
Pokud se na jaře začínají pohybovat teploty dlouhodobě nad 7 °C, je ten správný čas na obutí letní pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot.
Přezouvání na zimní pneumatiky se řídí zákonem dle §40a zákona 361/2000 Sb., podle kterého mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají, zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.
Naše společnost IBZ group s.r.o. disponuje plně vybavenými pneuservisy dle evropských standardů v rozsahu 12“-52“.
Otevřeli jsme pro vás nový E-shop zde.
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Huštění pneumatik
Aby pneumatiky na vozidle správně fungovaly a dlouho vydržely, je nutné dodržovat správné huštění na předepsaný tlak. Pneumatiky na stejné nápravě musí mít vždy stejný tlak.
Tlak měříte vždy za studena, nejlépe před jízdou, kdy pneumatiky ještě nejsou zahřáté. Úbytek tlaku je pro vaše obutí škodlivější než přehuštění. Při ztrátě tlaku o 10 % již dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneu až o 10%. Tlak nižší o 30% může způsobit snížení životnosti pneumatiky až o polovinu!
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Naše společnost IBZ group s.r.o. disponuje plně vybavenými pneuservisy dle evropských standardů v rozsahu 12“-52“, kde vám také rádi poradíme.
Tvary dezénu pneumatik
- Symetrický – pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet. Pro pohodlnou a tichou jízdu.
- Směrový – při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky. Umožňuje vysoký výkon pneumatik ve vysokých rychlostech.
- Asymetrický – při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako "outside" a "inside". Pneumatiky s vysokým výkonem a jízdním komfortem.
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat, naše společnost IBZ group s.r.o. disponuje plně vybavenými pneuservisy dle evropských standardů v rozsahu 12“-52“.
![]() Symetrický dezén |
![]() Směrový dezén |
![]() Asymetrický dezén |
Hloubka dezénu u pneumatik
Stát | Min. hloubka |
Belgie | 1,6 mm |
Bulharsko | 1,6 mm |
Dánsko | 1,6 mm |
Finsko | 1,6 mm |
Francie | 1,6 mm |
Chorvatsko | 1,0 mm |
Itátde | 1,6 mm |
Maďarsko | 1,0 mm |
Německo | 1,6 mm |
Nizozemsko | 1,6 mm |
Norsko | 1,6 mm |
Polsko | 1,6 mm |
Portugalsko | 1,6 mm |
Rakousko | 1,6 mm |
Řecko | 1,6 mm |
Slovensko | 1,0 mm |
Slovinsko | 1,6 mm |
Španělsko | 1,6 mm |
Švédsko | 1,6 mm |
Velká Británie | 1,6 mm |
Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Desén pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.
Pro zimní provoz platí zákonem stanovená hloubka dezénu 1,6 mm, doporučuje se však jezdit na pneumatikách s dezénem hlubokým 4 mm.
Naše společnost IBZ group s.r.o. disponuje plně vybavenými pneuservisy dle evropských standardů v rozsahu 12“-52“.
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Systém nouzového dojetí
Přední výrobci pneumatik vybavují některé modely systémem pro nouzové dojetí. Jedná se o naprosto nový způsob stavby pneumatiky, který vám zajistí mobilitu i v případě defektu pneumatiky během jízdy. Tajemství systému spočívá v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím této nové technologie mají zesílenou bočnici, která udrží auto i v případě, že dojde ke ztrátě tlaku v pneumatice následkem defektu. Je tak zajištěno, že zploštělá pneumatika není drcena mezi ráfkem kola a vozovkou.
Výhody systémů pro nouzové dojetí:
- Odpadá nutnost vozit s sebou rezervní kolo a měnit je při defektu.
- Při defektu se jízdní vlastnosti dramaticky nezmění, můžete pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h do pneuservisu.
- Pneumatika se může používat na běžný ráfek.
Nevýhody systémů pro nouzové dojetí:
- Je možné je použít pouze v případě, že je současně namontován systém výstrahy při poklesu tlaku. Některé nové vozy již mají tyto systémy zabudované (Renault Laguna, Megane, Škoda Octavia II, VW Golf V, Audi A8, A6, BMW)
Označení (zkratky) systému nouzového dojetí u některých výrobců:
- Bridgestone – RFT (Run Flat Technology)
- Continental – SSR (Self Supporting Runflate)
- Dunlop - DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)
![]() Defektní pneu bez technologie SSR |
![]() Defektní pneu s technologií SSR |
Naše společnost IBZ group s.r.o. disponuje plně vybavenými pneuservisy dle evropských standardů v rozsahu 12“-52“.
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Závady na pneumatikách
Uvádíme možné závady pneumatik, při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku.
- Ojeté kraje běhounu – příliš nízký tlak
- Ojetý střed běhounu – příliš vysoký tlak, pneumatika při přehuštění získá balónovitý tvar
- Ojetý jeden kraj běhounu – nejčastější příčinou je špatné seřízení geometrie
- Opotřebovaná různá místa – pneu je "zubatá", "oskákaná", signalizuje závadu tlumičů
- Opotřebované jedno místo – při přebrždění, smyku
- Podélné drážky a rýhy – hlavně v zimě, při prokluzování, hrabání, kdy jedno kolo stojí a druhé se protáčí
Naše společnost IBZ group s.r.o. disponuje plně vybavenými pneuservisy dle evropských standardů v rozsahu 12“-52“.
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Značení disků
Označení např. 7.5x17 ET35 5x100 CB64 znamená:
- 7.5 - šířka disku v palcích (7.5")
- 17 - průměr disku v palcích (17")
- ET35 - vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola (čím vyšší číslo ET, tím více bude kolo zanořeno v podběhu a naopak)
- 5 - počet šroubů
- 100 - průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů
- CB64 - průměr středové díry
Zális disku (ET)
ET je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku (na brzd. kotouč př. buben). ET je udáváno v milimetrech. Čím je ET větší, tím je kolo více schováno v podběhu (zapuštěné dovnitř). Čím je ET menší, tím kolo více vystupuje ven z podběhu (vystupuje z blatníků).
Rozteč šroubů
Počet děr x průměr roztečné kružnice v mm. Každý disk má několik upevňovacích otvorů, kterými je disk upevněn k náboji auta. K dotažení disku používáme šrouby nebo matice (podle značky automobilu). Upevňovacích otvorů na disku je 3, 4, 5 nebo 6 (podle značky). Rozteč se uvádí v milimetrech. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu vozidla.
Středový (středící) otvor
Udává se v milimetrech a každý výrobce používá jinou velikost. V případě různého průměru na automobilu a disku se používají středící kroužky. Bez nich by kolo nebylo správně vycentrováno a při jízdě by docházelo k vibracím. Někdy mají alu kola středový otvor shodný s automobilem, kroužky tudíž nejsou zapotřebí. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu.
Naše společnost IBZ group s.r.o. disponuje plně vybavenými pneuservisy dle evropských standardů v rozsahu 12“-52“.
Pokud máte jakékoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat zde.
Otevřeli jsme pro vás nový E-shop zde.